sykkelturer

Trondheim kommune har som mål å bli Norges beste sykkelby, og sykkelstiene utvides stadig. Innen år 2025 skal det bygges et sammenhengende sykkelveinett som dekker en lengde på 180 km.

Det skal bli raskere og tryggere å sykle i Trondheim, og det skal lages flere parkeringsplasser for sykler. Målet er at enda flere vil benytte sykkel som transportmiddel, både sommer og vinter. Å sykle er billig og miljøvennlig, samtidig som man får både frisk luft og mosjon. Dersom du trenger finansiering til sykkel så kan et forbrukslån være en løsning.

Enten man ferierer i Trondheim eller er fastboende, så kan det være flott å oppdage byen fra sykkelsetet. Nedenfor finner du forslag til sykkelturer for hele familien:

Hjerterunden

Hjerterunden er en 6 km lang sykkelrunde i bynære strøk, som egner seg også for barn. Man sykler i utkanten av selve bysentrum (“Midtbyen”), og får med seg både Nidelva og Trondheimsfjorden.

Store deler av Hjerterunden er bilfri, og underlaget består av asfalt og grus.

Startpunkt for sykkelturen er valgfritt, men man kan f.eks. starte på runden ved Bakklandstorget nær Gamle Bybro fra 1861. Herfra sykler man sørover via Øvre Bakklandet. Omlag 100 meter etter Lillegårdsbakken-krysset svinger man til høyre (mot Elvepromenaden). Dette stedet byr på flott utsikt til Nidaros domkirke.

Følg Elvepromenaden til Elgseter bro, og forbi Gangbrua på Øya til man skimter Trondheim Spektrum (Nidarøhallen). Fortsett over broa til Ilen kirke og videre til Skansenparken. Ta til høyre mot Svingbroa.

Deretter sykler man østover til Hurtigbåtterminalen, Clarion Hotel og Pirbadet. Velg nordre/østre side av Havnegata, og videre under Pirbrua. Nidelva krysses over Verftsbrua og man passerer Cafe Løkka. Sykkelrunden fortsetter under Bakke Bru. Deretter fortsetter man videre til Nygata og Nedre Bakklandet.

Rundturen avsluttes når man kommer tilbake til Bakklandstorget.

Pilgrimsstien

Dette er en familievennlig og bynær sykkeltur på 12 km tur-retur, som starter ved Tempe, ca. 3 km sør for Trondheim sentrum. Sykkelveien befinner seg langs Nidelva på gruslagt sti, og strekker seg mellom Tempe og Øvre Leirfoss. Man passerer Nedre Leirfoss Kraftverk på veien. Det er asfaltert vei mellom Øvre og Nedre Leirfoss, og strekningen er bilfri. For å finne startpunktet kjører man til Tempe, følger Bostadveien ned til Nidelv Idrettslag Klubbhus. Sykkelstien – som tidvis kan være noe smal – starter bak plasthallen.

Følg stien og passer Sluppen bru. Etter et stykke kommer man til parkområdet ved Nedre Leirfoss, og dette er en ypperlig rasteplass. Her finner man benker, lekeapparater og toaletter.

Sykkelturen går videre på Leirfossvegen over Nedre Leirfoss. Etter demningen krysses Leirfossvegen (ved fotgjengerovergangen), og man følger Mellomfossvegen langs elven. Videre sykler man på en lang, flat strekning til man kommer til en bratt bakke. På toppen har man kommet frem til demningen Øvre Leirfossen.

Sykkelturen kan avsluttes her eller man kan snu og sykle samme vei tilbake til Tempe.